Perzsa szőnyeg fajtái és minták eredete
Perzsa szőnyeg fajtái
A szőnyegszövés a keleti kultúra elengedhetetlen része. A perzsa szőnyeg a megannyi fajta közül a sokrétű kialakításának változatosságával és kidolgozottságával tűnik ki. A szőnyegszövés kezdete nem teljesen ismert, egyes történetek szerint a nomád élet kialakulásának következménye a perzsaszőnyegek megjelenése, melyek elsősorban funkcionálisfeladatokat láttak el. Éppen ezért ezek a darabok nem is maradtak fenn az utókornak, mert a mindennapokban elhasználódtak. Perzsa szőnyegek népszerűsége a mai napig jelentős, manapság státusz szimbólumként tartják számon. Megannyi fajtája közül, mindenki megtalálja kedvére valót, mely tökéletes kiegészítője lesz a lakásnak.
Perzsa szőnyeg minták
Cikkünkben néhány perzsa szőnyeget mutatunk be, melyek elérhetőek szőnyegkereskedésünkben is. A perzsa szőnyegek gazdag választéka csak a jéghegy csúcsát jelenti, hiszen ezeknek a szőnyegeknek igen hosszú és gazdag történelmük van. Talán még a legnagyobb szőnyegkutatók sem ismerik az összes perzsa szőnyeg fajtát.
Mud szőnyeg
A Meshed stílusban készített Mud szőnyegek a legjobb iráni szőnyegek közé tartoznak. Khorasan-ban, egy kis szövőközpontban készülnek, Birjand-tól délre, az afganisztáni határ közelében. Mivel a Mud perzsa szőnyeg gyártási mennyisége kicsi, így kevés darab kerül a piacra. Méretei főként nappali szoba méretű szőnyegek, legfeljebb 6-8 négyzetméterig. Ettől eltérő kisebb vagy nagyobb méretek nagyon ritkák. A Mud szőnyegek színei harmonikusak, kissé sötét de sokféle árnyalatból álló színskálán. Mintái leggyakrabban a többágú medalion minták, amelyek általában a Mud szőnyeg egész felületét uralják. A folytonos mintájú iráni szőnyegek, főként a Herati vagy Boteh mintákkal készülnek. A lánc és vetülékfonalai pamutból készülnek. A Mud szőnyegeket finom perzsa csomózási technikával készítik. A csomósűrűség 130.000-290.000 csomó/m2 között mozog. A szálai általában alacsonyan nyírt, finom és fényes, néha meglehetősen puha gyapjúból készül. A Mud szőnyegek az iráni szőnyegek legjobbjai közé tartoznak. Az antik példányok, melyek kiváló minőségű és érdekes mintákkal rendelkeznek, még mindig megtalálhatóak a szőnyeg piacon.
Heriz szőnyeg
A Heriz nevű kisváros az egyik azerbajdzsáni szövőterület központja, és az egyik legfontosabb perzsa szőnyeg innen kapta a nevét. A város műhelyeiből származó szőnyegek jobb minőségűek, mint a többi falvakból származó szőnyegek. A jellegzetes rendkívülien egyéni Herizi Medalion minta a fő jellemzője ezeknek a népszerű szőnyegeknek. A kereskedelemben és az árveréseken időnként régi és antik példányokat is találhatunk különböző kék árnyalatokban. A barna, bézs és türkiz árnyalatok régebbi darabokra utalnak. A Heriz selyem szőnyegek kivételesen finom csomózásúak, és egyben ritkák. A régi heriz szőnyegek mintázata gyökeresen eltér az új darabokétól. A Heriz szőnyegek általában 6 és 12 négyzetméteres méretben készülnek. A színek többnyire a jellegzetes sötét vörös, barna és bézs. A kéket kontraszt- és kontúrszínként használják. Régi és antik Heriz szőnyegek néha nagy méretben és csodálatos kék és türkiz árnyalatokban találhatók. A középső Medalionok gazdagon díszítettek és karakterisztikusak, inkább téglalap alakúak. A kitöltő motívumok közé tartoznak az arabeszkek, palmetták és rozetták színes ismétlődésekben. Szintén jellemzője az arabeszkekkel díszített sarkok. A Heriz szőnyeg lánc- és vetülékfonalai pamutból készülnek; a régi és antik daraboknál selyemből is lehetnek. A csomózása durvától egészen a finom csomózásig jó minőségű gyapjúból, török csomózási technikával készül, négyzetméterenként minimum 100.000 csomóval. A Heriz selyem szőnyegek nagyon finom csomózásúak. A Heriz szőnyeg minősége többnyire jó vagy nagyon jó minőségű. A régi és antik Heriz szőnyegek a piacon kapható legjobb szőnyegek közé tartoznak.
Tabriz szőnyeg
Tabriz, az észak-nyugat iráni Azerbajdzsán tartomány fővárosa, évszázadok óta nagy hírnévnek örvend a keleti kultúra központjaként. Történelmének viszontagságai, a Sahand vulkán lábánál fekvő, természet által kedvelt oázisból a mai kereskedelmi központtá válása, valamint a művészek és kézművesek leírása sok kötetet tölthetne meg. A város eredete messze visszanyúlik az ókorba. Dzsingisz kán (1162-1227 körül), Timur (1336-1405) és I. Iszmail shah (1501-1524), mind meghódították ezt a kelet és nyugat közötti csomópontot, és birodalmuk egyik nagy városává tették. Nagy Abbas shah (1586-1628) személyében azonban Tabriz megtalálta legműveltebb pártfogóját. A háborúk és a súlyos természeti katasztrófák, mint például a földrengés okozta pusztítás, az évszázadok során soha nem győzték le a várost és lakóit. A középkorban Tabrizban virágzott a képzőművészet, amely hatással volt a szőnyeg tervezés fejlődésére. Kézirat illuminátorok, selyem hímzők, miniatúra művészek és fémművesek inspirálták a szőnyegszövőket. A 18. század elején véget ért a Szafavida Birodalom és a város hanyatlása. Amikor 1911-ben Heinrich Jacobi megalapította perzsa szőnyeg gyártó vállalatát Tabrizban, a korábbi idők több száz szőnyeg műhelyéből már csak elenyésző számú maradt. A hagyományos gyapjú színek és szőnyeg minták visszaállítása a városban a szőnyegszövés reneszánszához vezetett vissza. A tipikus Tabriz szőnyeg, az európai művészeti ízlésnek megfelelő, barokk stílusú medalionos szőnyeg. A rozetták és palmetták végtelen ismétlődéseiből álló minták (a Shah Abbas-mintázat) szintén a helybéli repertoár részét képezik. Színeiben a sötétvörös és az erőteljes kék dominál, kontrasztként az elefántcsont. Más területről származó mintákat is szőnek. A láncfonalak többnyire pamutból, a vetülékfonalak pamutból vagy gyapjúból készülnek. Csomózása gyapjú, általában rövidtől közepesen magasra nyírva; esetenként selyem, legtöbbször török csomózási technikával készül, de rengeteg perzsa csomózású is található, négyzetméterenként minimum 160.000 csomóval. Az új Tabriz szőnyegek általában jó lakberendezési szőnyegek. A régi és antik hagyományos Tabriz szőnyegek, amelyek a legtöbb esetben finom szövésűek, ritkák a kereskedelemben, az antik selyem Tabriz szőnyegek pedig még ritkábbak.
Abadeh szőnyegek
Abadeh egy 2000 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik, egy olyan alpesi területen, amely majdnem félúton az Isfahan-tól - Shiraz-ba vezető útvonal mentén. A terület a sivatagon és a hegyeken kívül nem sok mást kínál a tizezer fős lakosságának. A terület egyik főhagyomány, amely a nomád időkből maradt fenn, a vízszintes szőnyegszövőgépek használata. Főként kis és közepes méretű szőnyegeket, esetenként akár 1,50 x 2,20 m-es szőnyegeket készítenek. Újabban kis arányban nappali szoba méretű szőnyegeket is készítenek, melyek mérete maximum 6 négyzetméter. Az Abadeh szőnyegek színei általában téglavörös vagy bézs, újabban pedig világoskék. A kontraszt és a kontúrszínek a vörös és a kék különböző árnyalatai, amelyekhez barna, bézs, elefántcsont, sárga, ritkábban zöld, olajzöld és fekete is társul. Három alapvető Abadeh mintát különböztetünk meg. Az első a régi és antik darabok, Mahramati csíkos mintázatúak. A második a Keibatlu vagy Kai-baklon minta, amely egy feltűnő, apró virágokkal vagy levéldíszekkel teli hatszög, amelynek közepét és sarkait szinte mindig nyolcszögletű, világos színű, négylevelű lóherét ábrázol, amelyet csak az Abadeh szőnyegre jellemző motívumok töltik ki. Ezek a minták adják a szőnyegek jellegzetes képét. A harmadik, amelyet nagyon ritkán használnak, a Zil-i-Sultán mintás virágcsokor végtelenített ismétlésben. A szegély általában három nagy csíkból és több keskeny védőrétegből áll, ami összességében képkeretes hatást kelt. A láncfonalak általában finomra fonott pamutból vagy kecskeszőrből készülnek. A fonalak gyakran kékre festett pamutból készülnek. Csomózása általában perzsa csomózási technika, 100.000-160.000 csomó/m²; néha pedig török csomózást is használnak. A Csomók vastag és fényes gyapjúból készül, amely általában kissé puha, és közepesen magasra nyírt. Az Abadeh iráni szőnyegek, ha nincsenek túlságosan igénybe véve, kiváló dekorációs szőnyegek, általában jobb minőségűek, mint a környékbeli Qashqai szőnyegek. Régi darabokat még lehet találni a szőnyegkereskedőknél de antik darabokat csak a gyűjtőknél.
Shiraz szőnyegek
Shiraz a legnagyobb város Perzsia déli részén. A városba lépve találkozunk Perzsia történelmi múltjával és a mai fontos üzleti központként betöltött szerepével. A tengerszint felett 1600 méter magasan fekvő, kedvező éghajlatú Shiraz, az ezer kert városa, amely híres rózsáiról és éjjeli madarairól, amelyeket Hafiz és Saadi költészete is megünnepelt. Gazdaságilag is virágzónak mondható, a hagyományos mesterségekre alapozott iparral rendelkezik, és jelentős kereskedelmi központ, nem utolsósorban a szőnyegek terén. Már Kr. u. 9. században is találunk utalásokat a szőnyeg gyártásra Perzsiában, feltehetően Shiraz-ban vagy annak környékén. A szőnyegek, amelyeket a 19. század óta Shiraz szőnyeg néven forgalmaznak, a Shiraz környéki kisvárosok és falvak műhelyeiből vagy a terület törzseihez tartozó nomádok vagy a letelepedett falusiak szövőszékéből származnak. A Qashqai és Khamseh szövetség törzsei, valamint a Perzsiában élő Luri és arab csoportok is készítenek Shiraz szőnyeget. Ezek, valamint az Afshar és más iráni szőnyegek tekintetében is, Shiraz a fő kereskedelmi központ.
A Qashqai és a khamseh törzsek
Az Afshar-hoz hasonlóan a Qashqai is egy Perzsia területén élő, türk ősökkel rendelkező nomád törzs. A feltételezések szerint a 16. században vándoroltak be a területre Azerbajdzsánból, és török nyelvjárásuk a legjobban az Azerbajdzsánban élő törzsek nyelvjárásával rokon. A Qashqai szomszédságában, a kelet Perzsia területén élnek a Khamseh szövetség törzsei, akik feltehetően a 13. századtól kezdve érkeztek a területre. A Qashqai szőnyegei a legismertebbek és általában a legszebbek a régióban, és a törzsek történelme tükröződik a mintázatukban. A főbb Qashqai törzsek a Basszeri, az 'Amaleh, a Shesh Boluki, a Kaszki és a Farsi Madan. Azonban korántsem lehet még az összes különböző Qashqai szőnyeg mintát az egyes törzsekhez rendelni. Még kevesebbet tudunk a Khamseh szövetség egyes törzsei által szőtt mintákról, amelyek közé tartoznak a Basseri, az Ainalu, a Baharlu és a Nafar törzsek. Ezek közül a Basseri fárszi nyelvűek, és Khorasan-ból érkeztek Perzsiába. A térségben élő arab törzsek is készítenek szőnyegeket. Azonban korántsem minden szőnyeget nomádok készítenek ebben a régióban. Sok szőnyeget letelepedett népek szőnek falvakban és műhelyekben, akik főként Shiraz környékén találhatóak. A nomád vagy félnomád törzsek által készített szőnyegek többsége kis méretűek. Bár, néhány nagyobb méretű, akár 3 m hosszúságú és annál is hosszabb szőnyegek is ismertek, amelyek kiváló minőséget képviselnek. Számos különböző méretű táskát is készítenek, amelyek közül a legismertebbek a dupla nyeregtáskák (khorjin). A Qashqai szőnyegek általában világos és élénk színekkel rendelkeznek, amelyeket az 1940-es évekig túlnyomórészt természetes festékekkel készítettek. A második világháború óta széles körben alkalmaznak szintetikus festékeket is, amelyek gyakran rosszabb minőségűek. A Khamseh törzsek szőnyegei általában visszafogottabb színekben készülnek. A Fars környéki szőnyegek nagy mintázati repertoárral rendelkeznek, amely magában foglalja a különböző virágos ismétlődő mintákat, valamint a Medalion kompozíciókat. Gyakoriak a geometrikus állat- és madárrajzok is, amelyeket az ismétlődő minták részeként vagy kitöltő díszítésként használnak. A szegélyek, különösen a Qashqai szőnyegek szegélyei számos igen kidolgozott virágmintát tartalmaznak. Mint sok más nomád szőnyegnél, a többszörös szegélyek a későbbi szőttesek jelei. A számos virágos és geometrikus mezőmintán kívül a Qashqai szőnyegek közé tartoznak a képszőnyegek, a Gabeh-k - durva szövésű, hosszú bolyhos szőnyegek, jellemzően nagyméretű rombusz mintákkal - és a szintén durva szövésű, többszálas szerkezetű "Oroszlánszőnyegek", amelyeket nagyméretű, félig naturalista oroszlánrajzokkal díszítenek. A fárszi területi szőnyegek láncfonalai természetes elefántcsont és barna árnyalatú gyapjúból készültek. A szőnyegek többsége gyapjúból készült, bár a finom Qashqa iszőnyegek egy kisebb része selyem vagy kevert selyemből készült, és néhány olyan szőnyeg is ismert, amely teveszőrből készült. A Qashqai szőnyegek nagy többségét perzsa csomózási technikával csomózzák. A Khamseh törzsek szövői a jelek szerint a török csomót részesítették előnyben. A fárszi szőnyegek csomószáma általában 100.000-300.000 csomó/négyzetméter között változik, a Qashqai szőnyegek általában e tartomány felső határán helyezkednek el. Néhány nagyon finom Qashqai szőnyegnek akár 320.000 csomó/négyzetméter vagy annál is több a csomószáma. Ezek a nomád szőnyegek a piacon fellelhető legjobbak közé tartoznak. Igényesen készültek, jól rajzoltak és vidám színekkel szőttek, anélkül, hogy hivalkodónak tűnnének. A régi és antik Qashqai szőnyegeket főleg a gyűjtők keresik.
Afshar szőnyegek
Az Afshari Perzsia egyik nagy autonóm népe, amelynek ősei az ország északi részéről Shiraz, Kerman és Yazd között telepedtek le. A történészek nem teljesen értenek egyet a kitelepítés időpontjával és okát illetően. Származási helyük is vitatott (a vélemények szerint a Kaukázus, Azerbajdzsán és kelet-anatóliai régiója), de az bizonyos, hogy a 17. században Mezopotámián keresztül érkeztek jelenlegi letelepedési területükre. Az afshariak török dialektust beszélnek, és szőnyegeik jellegükben, stílusukban és színükben a kaukázusi darabokhoz hasonlóak. Nomádok és letelepedett népek szőnek hagyományos módszerekkel, etnikailag érdekes, nomád szőnyegeket, harmonikus színekben, otthonaikban vagy egyszerű sátraikban. A legtöbb Afshar szőnyeg Shirazon, Kermanon és Yazdon keresztül jut a piacra. Az Afshar szőnyegek 1,50 x 2,20 m-ig és esetenként nappali szobaméretű szőnyegek. Az Afshar szőnyeg kifejezetten finom színérzéke következetesen harmonikus, jól kiegyensúlyozott színeket eredményez. Általában sötét alapra szőtt vörös, barna és sötétkék. A fehéret, az elefántcsontot és a sárgát csak ritkán használják kontrasztként és kontúrként. A narancssárga és a zöld a közelmúltban jelent meg. Főleg a természetes festékek dominálnak. Mintái általában geometrikus formák, beleértve a rombuszokat, hatszögeket és nyolcszögeket, a kaukázusi stílushoz hasonlóan. Erősen stílusos rozetták, geometrikus virágok és indák, valamint állatfigurák is emlékeztetnek a kaukázusi szőnyegekre. A perzsa ornamentika, néha ismétlődő mintázatokban jelenik meg. Az egyszerű szegélyek különböző szélességűek, és főként geometrikus mintákat hordoznak. A láncfonalak pamutból, a vetülékfonalak gyapjúból készülnek, amelyeket vörösre vagy kékre festhetnek. A legtöbb Afshar szőnyeg török csomózási technikával készül, bár előfordulnak perzsa csomózású példányok is. A szövés a durva és a közepesen finom között változik, azaz 50.000-200.000 csomó/négyzetméter. Szálai puhák, csillogó gyapjúból, közepesen magasra vagy magasra nyírva. Az Afshar szőnyegnél figyelni kell a minőségbeli eltérésekre. A régi és antik Afshar szőnyegeket gyűjtik. Puha gyapjújuk miatt nem kiemelkedően strapabíróak; de számos közülük rendkívül dekoratív hagyományos kompozícióval rendelkezik. Afshar-Kerman közé tartoznak a nagyméretű szőnyegek, amelyek a Kerman bazárjain keresztül forgalmazott Afshar szőnyegek legjobbjai közé tartoznak. A nagyon puha és nem túl strapabíró gyapjút általában rövidebbre vágják, mint a nomád szőnyegek esetében. Az Afshar-Shiraz jobb minőségű afshar szőnyegek, amelyekkel Kermánban kereskednek.
Kerman szőnyegek
Mintegy ötven sivatagi és sztyeppés vidéken fekvő Kerman városnak virágzó szőnyeg ipara van. Korabeli utazók beszámolói bizonyítják, hogy már a Safavida korban is létezett szőnyeg ipar. Mint Perzsiában másutt is, a szőnyegszövés a 18. században hanyatlott, majd a 19. század második felében újjáéledt, és azóta a Kerman szőnyegek - főleg a korai hagyományos mintákkal szőtt darabok - jelentős hírnévnek örvendenek a világpiacokon, különösen az Egyesült Államokban. A tartomány kisebb városai közül a legjelentősebb Zarand, ahol Kerman néven készítenek szőnyegeket. Főleg a nappali szoba méretű szőnyegek és a kisebb kiegészítő szőnyegek szerepelnek a Kerman sokoldalú kínálatában. A szokatlanul nagyméretű szőnyegek már a korai időkben is inkább megrendelésre készültek. A nyugati piacra gyártott szőnyegek főleg pasztellszínekben, többek között lime zöld, rózsaszín és elefántcsont színűek. Természetes festékkel festett régi és antik Kerman szőnyegek jellemzően erős vörös vagy vöröses kék tónusúak. A város műhelyei - a piaci igényeknek megfelelően - gyakran az eredetiség rovására, sokféle szőnyeg mintát készítenek. Nemcsak az összes ismert perzsa motívum, hanem a nyugati virágos motívumok is megtalálhatók a Kerman szőnyeg mintáiban, és a kínálatban szerepelnek csíkos minták, a különféle ismétlődő minták, a "váza", a medalion és a "tükör" szőnyegek, valamint természetesen a "kerti", "állati", " vadászati" és képszőnyegek is. A szegélyminták is követték a piaci divatot, különösen az amerikai divatot. A régi és antik Kerman szőnyegek elegáns, gazdagon rajzolt, virágos főszegélyek, amelyeket egyszerű mellék szegélyek és keskeny bordűrök kereteznek. A lánc- és vetülékfonalak pamutból készültek. Jellemzően három csomósor közötti hajtással rendelkeznek, az első és a harmadik egyenes, a második hullámos. A városi műhelyekben, főként férfiak által készített szőnyegeket, sűrű perzsa csomózási technikával szőtték. A csomósűrűség elérheti az 320.000 csomót négyzetméterenként. A környező vidéken készült nomád szőnyegek általában 130.000 csomót tartalmaznak négyzetméterenként. Néha török csomózási technikával készülnek. A legújabb gyártású Kerman szőnyegek egy részét, nagyon finom, V-hurkokkal szővik. A gyapjúja fényes és jó minőségű, de néha nagyon puha, és ezért nem bírja az erős igénybevételt. Az elpusztult birkák gyapjúját néha olcsó darabok szövéséhez használják. A Kerman szőnyegek széles minőségi skálán mozognak, és közöttük vannak olcsó szőnyegek és csúcsminőségű példányok is. A régi és antik Kermán szőnyegek gyűjtői darabok.
Kerman-Lavar (Ravar)
A "Lavar" nyugati kereskedelmi megnevezés, amely a Ravar név helytelen formája. A Kermantól észak-keletre, a Kerman folyó mellett fekvő szövőközpont, a Lut sivatag mellett. Ravarból származik régóta a Kerman legjobb szőnyegei közül néhány. A történelmi magyarázat szerint a 19. század végi háborúk során Kerman nagy része elpusztult, és a lakossága nagy része, köztük számos szőnyegszövő, Ravarba menekült. A Ravarban gyártott kiváló minőségű szőnyegek hamar elismerést nyertek, és a műhelyek saját hagyományt alapítottak. A "Lavar" kifejezés olyannyira meghonosodott a szakmában, hogy még más eredetű, kiváló minőségű szőnyegek megjelöléseként is használják. A Lavar különlegessége az "ezer virág" mintázat, amely a szőnyeg egész területét beborítja. Előszeretettel használnak vázákat, ciprusokat, valamint más, főként virágos díszeket, beleértve a Kerman szőnyegekben találhatókat is. A Lavar szőnyegeket perzsa csomózási technikával szővik, magas csomósűrűséggel, akár 320.000 csomóval négyzetméterenként. A legjobb minőségű gyapjút használják, amely még a Kerman szőnyegeknél is finomabbra fonott. A szálakat nagyon rövidre nyírják. Még az új Lavar szőnyegek is a legdrágább iráni szőnyegek közé tartoznak, és jó esély van arra, hogy az értékük növekedni fog. Az antik darabok, amelyeket az iráni szőnyegkereskedésekben és nyugati árveréseken találunk, a 19. és 20. századi perzsa városi szőnyegszövés legjobb szőnyegei közé tartoznak. Ahelyett, hogy a padlón való kopásnak tennénk ki őket, inkább dekoratív falikárpitként ajánlott használni őket.
Bakhtiari szőnyegek
A Bakhtiar a szőnyegszövő terület központja Isfahan-tól délkeletre, Shahr-Kurd-ban ("a kurdok városa") található. Ez a korábban nomád törzs, amelynek Soraya volt a leghíresebb lánya, azóta letelepedett. Szőnyegeik ma a Chahar Mahal Zagrosz vidékéről származnak, és inkább gyengébb minőségű szőnyegek. A szőnyegeket a gyártási helyükről nevezik el, mint például Bibibaff, Saman vagy Hori. Kis és nagy méretű szőnyegeket készítenek 1,50 x 2,20 m-es méretig, esetenként keskeny futószőnyegeket. A műhelyekben 4 x 5 m-es nagyméretű szőnyegeket is készítenek. A terület több száz falujában előállított szőnyegek színei igen változatosak. A fő színek között sok fehér és elefántcsont árnyalat, valamint különböző vörös és barna, zöld és sárga, ugyanakkor viszonylag kevés kék található. A természetes festékek általában harmonikus színskálát eredményeznek, különösen a régebbi darabokon és a Bibibaff-okon. A legismertebb minták közé tartoznak a kerti szőnyegek, virágokkal és indákkal teli fülkékkel díszített mintáikkal. Más szőnyegeknél a felület virágdíszekkel teli rácsminták díszítik, amelyek ugyanolyan kiválóak, mint a Saman jól rajzolt Medalion-os szőnyegei. A láncfonalak és a vetülékfonalak pamutból készültek. A török csomózási technikát nagyon különböző csomósűrűségben használják, a nagyon durvától (Hori) a közepesen finomig (Bibibaff, Chahal Shotur, Saman), azaz 50.000-150.000 csomó/négyzetméter között. Még a gyapjú esetében is vannak különböző minőségi fokozatok, a tompától a rendkívül fényesig. A szálakat közepesen magasra vagy egészen magasra nyírják. A minőség és az ár tekintetében nagy eltérések vannak a különböző szônyegek között. A széles skálán át, a mindennapi használatra szánt szônyegektôl egészen a kiváló gyűjtôi darabokig. A Hori szőnyegek általában alacsonyabb minőségűek, míg a Bibibaff, Chahal Shotur és Saman szőnyegek jó vagy kiváló minőségűek. Az antik Bakhtiari szőnyegek igen keresettek és meglehetősen ritka gyűjtői darabok. A nomád szőnyegek különleges varázzsal rendelkeznek, és gyönyörű patinájukkal tűnnek ki.
Yazd szőnyegek
Ami Meshed és Qum a síita muzulmánok számára, az Yazd a háromezer éves Zarathusztra vallás követői számára - a hívők spirituális központja: szent városa. Yazd, a Kavir-sivatag déli peremén fekszik, és ma egy körülbelül 70 000 lakosú tartományi város, amelynek több mint 3000 éves dokumentált történelme ma is tart. Mecsetei és háromszintes bazárja és többi említésre méltó építményekkel rendelkezik. Yazd-ban évszázadok óta gyártanak selymet, és a textilipar ma is a város egyik fő támasza, mintegy 7000 szövőszékkel. Főként nappali szoba méretű szőnyegeket, maximum 3x4 m méretűeket készítenek. Az alapszínek finom kék vagy intenzív, lilába árnyékoló vörösek. A kontrasztszínek a fehér, a világos kék és a rózsaszín. Az összkép harmonikus, bár gyakran meglehetősen komor. Gyakoriak a virágminták és a geometrikusan elrendezett, végtelen ismétlődésű virágmotívumok, valamint a Medalionos és Paradicsomi szőnyegek. A láncfonalak pamutból, a vetülékek pamutból vagy gyapjúból készülnek. A szövés a közepesen finomtól a nagyon finomig terjed, azaz 100.000-200.000 csomó négyzetméterenként. A gyapjú minősége változó, közepesen magasra nyírt. Az alacsonyabb minőségi kategóriákhoz fényes, bár kissé puha, de alacsony tartósságú gyapjút használnak. A magasabb értékű Yazd szőnyegek Hamadáni gyapjúból készülnek.
Nain szőnyegek
Nain, amely Isfahan-tól mintegy 150 kilométerre keletre, az Indiába vezető régi karavánútvonalon fekszik, egy 10.000-15.000 lakosú kisváros, ahonnan a Dasht-i-Kavir sivatag csak egy rövid távolságra van. Még itt is megtalálhatjuk a Shah Abbas hatásának nyomait az isfahan-i palotákból származó szőnyeg mintákban. A város ma szinte kizárólag a modern, de kiváló szőnyegek gyártásból és a hozzá kapcsolódó kereskedelemből, valamint a kivételesen finom szőnyegek eladásából él. Ezeket az egész világon nagyra becsülnek, és amelyek az Isfahan-i bazárokon keresztül kerülnek a piacra. Különböző méretű szőnyegeket szőnek, 1,50 x 2,20 méretűtől a 6 négyzetméterig és alig gyártanak futószőnyegeket. A jellegzetes Nain szőnyeg színek, a világoskék, a fehér, az elefántcsont és a világosszürke különböző árnyalatai uralják a palettát még azokon a szőnyegeken is, amelyek alapszíne sötétkék, barna vagy ritkábban vörös. A minták többsége az Isfahan-i mintákból származik, amelyekkel a szőnyegek szoros rokonságban állnak. Kevés kivételtől eltekintve ezek kis minta ismétlések, nagyon finoman rajzolt Arabeszkek, a legnagyobb pontossággal kivitelezett palmetták, rozetták és levélminták. Általában a főszegélyt keskeny másodlagos szegélyek és kevés Ard-csík keretezi. A lánc- és vetülékfonalak nagyon vékonyra fonott pamutból vagy természetes selyemből készültek. A Nain szőnyegek perzsa csomózási technikával készül, a gyapjú szőnyegek esetében 200.000-320.000 csomó/négyzetméter, selyem szőnyegek esetében pedig akár 1.000.000 csomó/négyzetméter. Általában Kurk gyapjút vagy nagyon finomra fonott gyapjút és selymet használnak. Gyakran keverve, például selyem kontúrokkal vagy kontrasztokkal. Ennek eredményeként gyakran, dombornyomott felületű. A Nain szőnyegek rövidre vagy nagyon rövidre nyírják. A szőnyegek a legjobb gyapjúból vagy selyemből készülnek, és a legjobb és legdrágább perzsa szőnyegek közé tartoznak. Strapabíróak és dekoratívak, várhatóan értékes régiségek lesznek a jövőben, ezért jó befektetésnek számítanak. A régi Nain szőnyegek nagyon drágák viszont nincsenek antik darabok.
Isfahan szőnyegek
Ha Teheránt tekintjük Irán vezető városának, akkor a központi fekvésű Isfahan-t tekinthetjük az ország szívének. A több korai uralkodó dinasztia által birodalmuk központjául választott Aspadana városának 5000 éves története sok kötetet töltene meg. A Parthusok, Szeldzsukok, mongolok és Safavidák itt harcoltak, itt alapították udvaraikat, és itt hagyták hátra hatalmuk és kultúrájuk bizonyítékait. Mecsetek, paloták és terek, kapuk és tornyok, világi és vallási emlékek kulturális örökségek. A minaretek és mecsetek kupoláit borító minden egyes antik csempe a gyűjtők örömére szolgál, akárcsak a számtalan mozaik. A nemesfémből készült tárgyak és textíliák, a zománcművek és a festmények mind-mind a Zagrosz-hegység lábánál fekvő város nagyszerűségére utalnak, amely keleten és nyugaton egyaránt érvényes kulturális normákat hozott létre. A város fénykorában, Nagy Abbas Shah alatt, a 16. és 17. században Isfahan a "művészet és a szépség paradicsoma" volt. Ma a több mint 400.000 lakosú Isfahan az azonos nevű tartomány fővárosa. A Zaiandeh Rud, az "örök folyó" partján, 1500 m magasságban fekvő város kedvező éghajlata elősegítette a kereskedelmi központként való fejlődését. A textil gyártás és a szőnyegszövés évszázadok óta fontos szerepet játszik. Az iszfaháni palotakomplexum részét képező udvari műhelyek már a korai időkben is 100.000 csomó per négyzetmétert meghaladó, gyakran arany- és ezüstfonallal díszitett szőnyegeket szőttek, amelyeket az európai udvarokba exportáltak. A mai gyártás, amely még mindig az ország legjobbjai közé tartozik, nagyrészt az antik mintákon alapul. A városi műhelyekben minden méretű szőnyeget készítenek, egészen nagyméretű szőnyegeket, esetenként akár 15 négyzetméteres szőnyegekig. Az új szőnyegek általános színhatása halvány, például bézs vagy világoskék. Néha azonban akár tizenöt színt is használnak a kontraszt és a kontúrok érdekében, köztük több különböző vörös árnyalatot. Az Isfahan szőnyegeken számos, nagyon bonyolultan rajzolt és pontosan kivitelezett minta található. A virágformák és az Arabeszk indaminták, valamint a valósághűen rajzolt madarak, virágok, palmetták és rozetták dominálnak. Az Isfahan szőnyegek központi medalionokat vagy ritkábban ismétlődő mintákat tartalmaznak. Általában a Nagy Shah Abbas bordűr dominál. A mező és a szegélyek világosan elkülönülnek egymástól, gyakran kettő-öt kisebb szegéllyel és védőszegéllyel. A lánc- és vetülékfonalak pamutból készültek, bár előfordulnak gyapjúfonalak is. A selyem Isfahán szőnyegek, selyem felvetőszálúak is. Az arany- vagy ezüstszálakat kis kiemelésekhez használják, megemlékezve a korai Polonéz szőnyegekre, amelyeknek felvetőszála nemesfémszálak voltak. Csomókat a jó minőségű, nagyon finoman fonott gyapjúból, perzsa csomózási technikával szőnek, 130.000-320.000 csomóval négyzetméterenként. A gyapjúszálakat közepesen laposra nyírják, a selyemszálakat pedig nagyon laposra. Az Isfahan szőnyegek a legjobb perzsa szőnyegek közé tartoznak, és éppoly strapabíróak, mint amilyen dekoratívak. Vannak különböző példányok, amelyek jó befektetésnek számítanak, különösen az antik darabok, amelyek még mindig megtalálhatók a piacon.
Kashan szőnyegek
Amikor a kiváló minőségű perzsa szőnyegekről beszélünk, Isfahan és Kashan neve gyakran összekapcsolódik. Kashan az Isfahan-tól északra, Teherán felé húzott vonal mentén félúton fekszik. A kedvező éghajlatú, a nagy só-sivatag nyugati peremén fekvő Kashan, több évszázadon keresztül a legmagasabb művészi kézművességű és kulturális értékű szőnyegeket gyártott és exportált. A "bécsi vadászszőnyeg" az Ausztriai Iparművészeti Múzeumban, az Ardabil szőnyeg a londoni Victoria és Albert Múzeumban és a híres selyem szőnyeg a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeumban a legismertebb fennmaradt emlékei ennek a városnak. Kashanban ma bársony, selyem és szőnyegek, valamint érdekes kerámia- és fémmunkák készülnek. A hatalmas bazárt azonban a Kashan területén található mintegy 15 000 szövőszéken szőtt szőnyegek uralják - amelyekből naponta mintegy 100 darabot készítenek. A városi műhelyekben minden méretű szőnyeget gyártanak, beleértve a nagyméretű szőnyegeket is, akár 12 négyzetméterig. A falusiak általában 1,50 x 2,20 m-es szőnyegeket szőnek. A szőnyeg felületét világos kék vagy vörös árnyalatokkal, valamint bézs és elefántcsont színnel, a mintákat pedig számos kontrasztos színnel díszítik. A színek finom ragyogásukkal tűnnek ki. A számos minta között megtalálható a perzsa virág motívumok többsége, köztük Arabeszkek és virágszárak, palmetták, rozetták, virág- és levélmotívumok. Ritkábban fordulnak elő medalion-, tükör- és váza mintás szőnyegek, valamint festmény szőnyegek. A lánc- és vetülékfonalak finoman fonott pamutból vagy selyemből készülnek. A szőnyegek rendkívül sűrű csomózásúak és perzsa csomózási technikával készültek. A szövés finom vagy rendkívül finom, 130.000-650.000 csomó/négyzetméter, selyem szőnyegeknél még finomabb. A fonal nagyon jó minőségű gyapjúból készül, gyakran Kerman shah-ból származik. A csúcsminőségű darabok kurk gyapjúból készülnek, esetenként selyem felhasználásával a minta körvonalaihoz. A Kasham szőnyegek többnyire laposra nyírottak, a Kurk gyapjúból vagy selyemből szőttek pedig nagyon laposak. A Kashan szőnyegek az Iránban készült legjobb szőnyegek közé tartoznak, rendkívül strapabíróak és rendkívül dekoratívak. A legjobb darabok, különösen a régiek, jó befektetésnek számítanak. A "N'lotashem" kashan szőnyegek, amelyek egy ismert iráni szőnyegszövő műhelyéről kapták a nevüket, a legmagasabb kategóriába tartoznak. Gyakran Kurk gyapjúból és selyemből szővik a legkiválóbb minőségben, és a legszebb mintája egy csúcsos ovális medaliont tartalmaz, amelyhez a sarkok is illeszkednek.
Qum szőnyegek
A szőnyegek a kelet legszegényebb viskóitól a nyugati császári trónokig a legrangosabb ajándékok közé tartoztak. A szőnyegek az iszlám vallás számára is fontosak voltak, a napi imához használt, Mekka felé mutató imaszőnyegek funkcionális és szent jelentőséggel bírnak. E két tény alapján a szőnyeg történészek számára érdekes, hogy az ősi és szent Qum város egészen a közelmúltig nem ismert szőnyeg gyártást. Elkerülhetetlennek tűnt, hogy imaszőnyegeket gyártó műhelyek alakuljanak ki a síita zarándokok számára, akik a számos szentélynek szánt felajánlási ajándékként vagy akár a szent város emléktárgyaként vásárolták; hiszen Qum a síita muszlimok számára Meshed után a legfontosabb szent város. Qum város más korai iszlám művészetek fontos központja volt. A Hasrate Mahsumäh Múzeumban és a Shah Abbas által épített szentélyben többek között a Safavidák korából származó szőnyegek találhatók, de olyanok, amelyeket ténylegesen Qum-ban szőttek, nincsenek. Qum városa a Nagy Dasht-i-Kavir só-sivatag szélén, Teherántól mintegy 100 mérföldre délre fekvő csomópont. A műhelyekben és otthonokban szőtt Qum szőnyegeknek nincs saját hagyományuk, de a minták közösek más származási helyekkel. A Qum szőnyegek általában világos megjelenésű, természetesen színezékkel festett világos kék, elefántcsont és világos vörös árnyalatokkal. A selyem szőnyegek díszei és körvonalai aranysárga színűek, a nagyon drága darabokat pedig arany fonallal szővik. A türkiz és a világos zöld, valamint a meleg barna árnyalatok a mező és a szegélyek kedvelt alapszínei. A Qum szőnyeg mintái nagyon díszes virágminták és a bonyolult indaminták dominálnak. A bonyolultan rajzolt boteh-i-miri motívumok, szintén végtelen ismétlődésben, a váza-, ciprus- és vadász mintákkal versengenek népszerűségben. Sok darabnak van központi medalionja, különféle sarok mintákkal. A Qum szőnyeg tervezői értettek a legkülönfélébb perzsa motívumok fantáziadús átalakításához. A lánc- és vetülékfonalak főként nagyon finoman fonott pamutból készültek. A selyem szőnyegeknél a láncfonalak és általában a vetülékfonalak is selyemből készültek. Csomók: A Qum szőnyegek a szövés finomságáról váltak híressé; az alsó határon a csomószám 250.000 csomó/négyzetméter körül van, míg a felső határon a gyapjú szőnyegeknél akár 1.000.000 csomó/négyzetméter is lehet, a selyem szőnyegeknél pedig 1.500.000 vagy akár több. Mind a gyapjú mind a selyem szőnyegeket perzsa csomózási technikával készítik. Szálai robusztus, kissé kemény, többnyire nagyon vékonyra fonott gyapjú, vagy nagyon finomra fonott selyem. A szálait általában laposra nyírják, a selyem esetében rendkívül laposra. Minőség: A Qum szőnyegek nagyon strapabíróak és rendkívül dekoratívak. A perzsa szőnyeg legjobbjai közé tartoznak, és a következő évszázadban minden bizonnyal a keresett régiségek közé fognak tartozni.
A Perzsa szőnyeg típusok
Két nagy csoportra lehet osztani a perzsa szőnyegeket a készítésük módja szerint, így megkülönböztetjük a kézi csomózású perzsa szőnyegeket és a gépi készítésű perzsa szőnyegeket. A kézzel készült változatok egyértelműen a prémium minőségük, kidolgozottságuk és eszmei értékük miatt egy magasabb kategóriájú termékek, ami viszont az árukon is érzékelhető. Géppel csomózott típusok ára kedvezőbb, de ez semmiképp sem a színvonal romlását jelenti. Az emberi kézzel ellentétben, a gépek tökéletes pontossággal helyezik el a szőnyeg szálait, ezzel létrehozva egy időtálló kárpitot, mely rendelkezik a tradicionális keleti szőnyegek minden tulajdonságával.
A szőnyeg tisztítása
A perzsaszőnyegek tisztítása akár otthon is könnyedén megoldható, amennyiben a szennyeződés nem túl súlyos. Első lépésként távolítsa el a szálló szennyeződéseket, porszívózza vagy porolja ki a textilt. Ezután kevés langyos vízhez adjon gyapjú használatához megfelelő kárpittisztítót, melyet szivacs segítségével vigyen fel a foltra és finom mozdulatokkal próbálja eltüntetni. Utolsó lépésként tiszta vízzel öblítse át, ügyelve, hogy ne áztassa el a perzsaszőnyeget.
Miért válasszon perzsa szőnyeget?
Ahogy már korábban is említettük a keleti típusú, perzsa szőnyegek manapság státusz szimbólumok, nem véletlen, hogy számos előkelő, kifinomult helyszínen találkozhatnak vele. Akár orvosi praxisokban, ügyvédi irodákban, nagypolgári lakásokban és még modern berendezésű otthonok részekén is. Változatos színviláguk lehetővé teszi, bármely lakberendezési stílusba való beillesztését. Egyedi, változatos minták között válogatva a rendelkezésre álló térhez igazítva dönthetünk, hogy élénk nagyméretűt, visszafogott hosszút vagy esetleg több kisebbet választunk.